Hong Kong del 2 – slutet på resan

Sista reseinlägget för detta äventyr, bättre sent än aldrig.

Nästa dag i Hong Kong hade vi bestämt oss för att göra en större utflykt för dagen. Vi åkte tunnelbanor i en timme för att komma till Tung Chung Station, som låg väldigt nära flygplatsen. Därifrån betalade vi för att åka en halvtimmes linbana i en liten glaskub upp över både hav och berg. Riktigt häftig upplevelse, och Philippa klarade sig från att bli allt för höjdrädd (Teddy var nästan mer skraj). Tillslut såg vi vår slutdestination i avståndet, Tian Tan Buddha, eller “The Big Buddha”.

Vi klev av linbanan och vandrade runt i en vacker uppbyggd liten by mitt uppe bland de kinesiska bergen. Fram till starten på den långa trappa som ledde hela vägen upp till Buddha Statyn där människor från hela världen kommit för att visa sin tacksamhet till Buddha.

En annan kul fakta är att den här dagen var det runt 40grader varmt ute, och det kändes verkligen… Speciellt då vi promenerade upp för den oändligt långa trappan för att komma till toppen, det blev några vattenpauser längs vägen.

Men sån mäktig syn! Den här dagsutflykten till Buddha Statyn och de fina templen som låg nedanför gjorde verkligen att hela vår resa kändes komplett. Ett så himla fint avslut att få uppleva något så stort och vackert.

Ett par timmar senare var vi påväg hem till HK hostel där vi bodde i vårat egna rum. Senare på kvällen åkte vi till en känd bar/restaurang gata i stan där vi skålade och pratade länge om våra favoritminnen från den nio månader långa resa vi haft nöjet att göra tillsammans. Om alla människor vi kommer att sakna, och om alla platser vi vill resa till i framtiden. Det blev en väldigt fin sista dag, och sista kväll.

Nästa morgon begav vi oss tidigt iväg till Hong Kong Airport. Därifrån åkte vi ett 13h flyg till London, följt av ett kortare flyg från Heathrow till Arlanda. Där stod familj med hundar och mottog oss med kärlek. Borta bra men hemma bäst.

Tack alla ni som följt med oss på vårat äventyr via den här bloggen!

One thought on “Hong Kong del 2 – slutet på resan

1. Underbara bilder som vanligt…Kul också att ni fick ett så bra avslut på er lååååånga resa! (Lite bäst är ju att ni stampar svensk mark igen om man får vara lite ego…) ❤ ❤